Et konkret resultat fra innovasjonsprosjektet VEBB – didaktisk vurderingsverktøy av bildbok-apper utviklet av barnehageforskere ved Lesesenteret og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger.
Målet med dette didaktiske verktøyet er å hjelpe barnehagelærere å vurdere om en bildebok-app er egnet til bruk i samtalebasert lesing sammen med en gruppe barn i barnehagen.
. . .
Vurder en bildebok-app
Skriv inn tittelen på bildebok-appen du ønsker å vurdere, og klikk på Start. På siste side vil du få en tilbakemelding om hvorvidt bildebok-appen vil være et godt utgangspunkt for samtalebasert lesing, basert på de vurderingene du selv har gjort.
Det lages mange ulike bildebok-apper for barn; noen har stor grad av interaktivitiet, mens andre mer eller mindre er en «skannet» versjon av papirboka. Som en konsekvens, er det noen bildebok-apper som er mer egnet for samtalebasert lesing enn andre. En annen sentral faktor i denne vurderingen, er barnegruppa. Har boka en tematikk som er aktuell for DIN barnegruppe?
. . .
VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy
Vurderingsverktøyet er gratis tilgjengelig på http://vebb.uis.no/ og som en del av kompetanseutviklingsprogrammet Språkløyper (www.språkløyper.no).
Blogginnlegget «En god app» kan også være aktuelt.
. . .
Kilder
- Hoel, T. (2019): «Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger». Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/a-lese-bildebok-apper-sammen-med-barna-muligheter-og-begrensinger/
- VEBB: http://vebb.uis.no/
- Om forsknings- og innovasjonsprosjektet VEBB: https://www.uis.no/nb/digitale-verktoy-og-lesing-i-barnehagen