(Text in English below) Utrolig kjekt å kunne bidra med en artikkel sammen med Maria Dardanou i denne flotte utgaven av Barnehagefolk!
Utgaven — som har fått tittelen «Digitalitet til bry og begeistring» — inneholder mange viktige perspektiver og ulike sider vedrørende digital teknologi i barnehagen. De 10 artiklene om tematikken viser på ulike måter at det ikke er et enten eller, men et både og når det gjelder digital teknologi.
I vår artikkel, med tittelen «Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse», legger vi vekt på den kritiske og reflekterte tilnærmingen til teknologien — og viktigheten av kompetanse. Vi viser blant annet til en systematisk forskningsgjennomgang om barnehagepersonalets digitale kompetanse og hvordan den kan utvikles (Dardanou et al., 2023) og en forskningsartikkel om barnehageansattes holdninger og syn på bruk av teknologi i barnehagen (Undheim et al., 2024).
Referanser
Dardanou, M. & Undheim, M. (2024). Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse. Barnehagefolk, 40(3).
Dardanou, M., Hatzigianni, M., Kewalramani, S. & Palaiologou, I. (2023). Professional development for digital competencies in early childhood education and care: A systematic review. OECD Education Working Papers, No. 295, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/a7c0a464-en
Undheim, M., Kucirkova, N., Unstad, T. & Dardanou, M. (2024). Tracing the ontological beliefs of Norwegian educators concerning technology use in early childhood education and care. Technology, Knowledge and Learning. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09733-6
Se også
- «Bruk av teknologi i barnehagen» — Dette blogginnlegget er en oppsummering av artikkelen til Undheim et al. (2024).
- https://www.digitalkreativitet.no/publikasjoner/faglige-artikler-og-blogginnlegg/
- https://www.digitalkreativitet.no/publikasjoner/vitenskapelige-artikler/
In English
Time for professional digital competence
It feels great to contribute with an article together with Maria Dardanou in this important issue of Barnehagefolk!
The issue is titled «Digitality — a challenge and a delight». It contains many important perspectives and various aspects regarding digital technology in kindergartens. The 10 articles on the topic show in different ways that it is not a matter of choosing one or the other, but rather embracing both — but in a reflective and critical way.
In our article, titled «Time for Professional Digital Competence,» we emphasize a critical and reflective approach to technology — and the importance of kindergarten teachers’ and educators’ competence. We refer to a systematic literature review of educators’ digital competence and how it can be developed (Dardanou et al., 2023) and a research article about educators’ attitudes and views on the use of technology in kindergartens (Undheim et al., 2024).