Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse

(Text in English below) Utrolig kjekt å kunne bidra med en artikkel sammen med Maria Dardanou i denne flotte utgaven av Barnehagefolk!

Utgaven — som har fått tittelen «Digitalitet til bry og begeistring» — inneholder mange viktige perspektiver og ulike sider vedrørende digital teknologi i barnehagen. De 10 artiklene om tematikken viser på ulike måter at det ikke er et enten eller, men et både og når det gjelder digital teknologi.

I vår artikkel, med tittelen «Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse», legger vi vekt på den kritiske og reflekterte tilnærmingen til teknologien — og viktigheten av kompetanse. Vi viser blant annet til en systematisk forskningsgjennomgang om barnehagepersonalets digitale kompetanse og hvordan den kan utvikles (Dardanou et al., 2023) og en forskningsartikkel om barnehageansattes holdninger og syn på bruk av teknologi i barnehagen (Undheim et al., 2024).

Barnehagefolk

Det handler ikke om å bruke mest mulig teknologi, men å integrere relevant teknologi i aktiviteter når det er naturlig, på en pedagogisk god måte, for å gi barna en stimulerende og variert barnehagehverdag her og nå.

Dardanou & Undheim (2024, s. 77-78)

Referanser

Dardanou, M. & Undheim, M. (2024). Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse. Barnehagefolk, 40(3).

Dardanou, M., Hatzigianni, M., Kewalramani, S. & Palaiologou, I. (2023). Professional development for digital competencies in early childhood education and care: A systematic review. OECD Education Working Papers, No. 295, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/a7c0a464-en

Undheim, M., Kucirkova, N., Unstad, T. & Dardanou, M. (2024). Tracing the ontological beliefs of Norwegian educators concerning technology use in early childhood education and care. Technology, Knowledge and Learninghttps://doi.org/10.1007/s10758-024-09733-6

Se også


In English

Time for professional digital competence

It feels great to contribute with an article together with Maria Dardanou in this important issue of Barnehagefolk!

The issue is titled «Digitality — a challenge and a delight». It contains many important perspectives and various aspects regarding digital technology in kindergartens. The 10 articles on the topic show in different ways that it is not a matter of choosing one or the other, but rather embracing both — but in a reflective and critical way.

In our article, titled «Time for Professional Digital Competence,» we emphasize a critical and reflective approach to technology — and the importance of kindergarten teachers’ and educators’ competence. We refer to a systematic literature review of educators’ digital competence and how it can be developed (Dardanou et al., 2023) and a research article about educators’ attitudes and views on the use of technology in kindergartens (Undheim et al., 2024).

It is not about using as much technology as possible, but about integrating relevant technology into activities when it is natural, in a pedagogically sound way, to provide children with a stimulating and varied kindergarten experience here and now.

Dardanou & Undheim (2024, p. 77-78)