Det er både muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi i barnehagen. I en ny stipendiatstilling ved UiS kan DU studere ulike sider vedrørende dette nærmere.
Både barn og personalet er omgitt av digital teknologi (f.eks. nettbrett, mobiltelefoner, kodeleker, apper og pedagogiske spill) og digitale media (f.eks. internett, TV og videoer) både direkte og indirekte i barnehagehverdagen. Det er derfor behov for mer kunnskap om ulike sider vedrørende digital teknologi og barnehagebarn. Det er også behov for mer kunnskap om hvordan personalet kan møte barna i en digital barnehagehverdag.
Om stipendiatstillingen
Som stipendiat blir du ansatt i en stilling der du jobber med din egen doktorgrad i en periode på 3-4 år. Dette er en unik mulighet til å fordype deg i et tema som du er interessert i! Aktuelle temaer å belyse kan være:
- Barns lek med digital teknologi og media.
- Barns utforsking av og med digital teknologi.
- Teknologiens og medias betydning for barns lek, sosiale kompetanse og kreative uttrykk.
- Ulike sider vedrørende teknologi og barns utvikling som f.eks. empati, samarbeid, språk og fantasi.
- Hvordan digital teknologi kan bidra til å støtte eller hindre barns lek, læring og utvikling.
Både pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen og barnehagepersonalets profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentralt i dette prosjektet.
Er dette noe for deg — eller kjenner du noen som kan være interessert? I så fall oppfordrer jeg deg til å søke. Søknadsfristen er 02.02.2025. Del gjerne!
Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål. Du finner kontaktopplysninger i stillingsannonsen.