• Barnehageforskningskonferansen 2019

    Barnehageforskningskonferansen 2019

    Den første norske barnehageforskningskonferansen 2019 arrangeres denne uka ved Universitetet i Stavanger. Konferansen er et samarbeid mellom FILIORUM ved Universitetet i Stavanger (UiS) og BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Temaet for konferansen er «Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen». Konferansen ble åpnet med en PhD-dag, med to gode og svært interessante plenumsforedrag. . . .…

  • VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy

    VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy

    Et konkret resultat fra innovasjonsprosjektet VEBB – didaktisk vurderingsverktøy av bildbok-apper utviklet av barnehageforskere ved Lesesenteret og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Målet med dette didaktiske verktøyet er å hjelpe barnehagelærere å vurdere om en bildebok-app er egnet til bruk i samtalebasert lesing sammen med en gruppe barn i barnehagen. . . . Vurder en…

  • Sommerfugler i hagen

    Sommerfugler i hagen

    Sitter ute og nyter september sola mens jeg jobber med en artikkel om mulitmodalitet – nærmere bestemt multimodale digitale fortellinger. Rundt meg flyr mange sommerfugler. Noen setter seg til og med på arkene mine. Og med mobilen tilgjengelig, er det enkelt å lage en film om sommerfugler i hagen – et eksempel på bruk av…

  • EECERA-konferansen 2019

    EECERA-konferansen 2019

    Har nylig kommet hjem etter noen utrolig flotte og inspirerende dager på EECERA-konferansen 2019 – i Thessaloniki i Hellas. Mange interessante sesjoner og spennende og lærerike diskusjoner. . . . EECERA EECERA (European Early Childhood Education Research Association) er en årlig internasjonal forskningskonferanse med deltakere fra HELE verden, der hovedfokuset er tidlig barndom. EECERA-konferansen 2019…

  • Digital praksis i barnehagen

    Digital praksis i barnehagen

    Benytter anledningen til å tipse om Udirs side om Profesjonsfaglig digital kompetanse. Her er det samlet mange aktuelle nettressurser om ulike sider vedrørende digital praksis i barnehagen – anbefales!

  • Forskning om multimodale digitale fortellinger i barnehagen

    Forskning om multimodale digitale fortellinger i barnehagen

    «Barnehagebarn og barnehagelærere designer multimodale digitale fortellinger sammen» Dette er den foreløpige tittelen på PhD-studien der jeg går i dybden på multimodale digitale fortellinger laget sammen med barn i barnehagen. Jeg har nylig sendt fra meg flere tekster som går inn på ulike områder vedrørende PhD-arbeidet og forskningen min. Foreløpig kappe: introduksjon – med begrunnelse…