-
VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy
Et konkret resultat fra innovasjonsprosjektet VEBB – didaktisk vurderingsverktøy av bildbok-apper utviklet av barnehageforskere ved Lesesenteret og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Målet med dette didaktiske verktøyet er å hjelpe barnehagelærere å vurdere om en bildebok-app er egnet til bruk i samtalebasert lesing sammen med en gruppe barn i barnehagen. . . . Vurder en…
-
Sommerfugler i hagen
Sitter ute og nyter september sola mens jeg jobber med en artikkel om mulitmodalitet – nærmere bestemt multimodale digitale fortellinger. Rundt meg flyr mange sommerfugler. Noen setter seg til og med på arkene mine. Og med mobilen tilgjengelig, er det enkelt å lage en film om sommerfugler i hagen – et eksempel på bruk av…
-
EECERA-konferansen 2019
Har nylig kommet hjem etter noen utrolig flotte og inspirerende dager på EECERA-konferansen 2019 – i Thessaloniki i Hellas. Mange interessante sesjoner og spennende og lærerike diskusjoner. . . . EECERA EECERA (European Early Childhood Education Research Association) er en årlig internasjonal forskningskonferanse med deltakere fra HELE verden, der hovedfokuset er tidlig barndom. EECERA-konferansen 2019…
-
Digital praksis i barnehagen
Benytter anledningen til å tipse om Udirs side om Profesjonsfaglig digital kompetanse. Her er det samlet mange aktuelle nettressurser om ulike sider vedrørende digital praksis i barnehagen – anbefales!
-
Forskning om multimodale digitale fortellinger i barnehagen
«Barnehagebarn og barnehagelærere designer multimodale digitale fortellinger sammen» Dette er den foreløpige tittelen på PhD-studien der jeg går i dybden på multimodale digitale fortellinger laget sammen med barn i barnehagen. Jeg har nylig sendt fra meg flere tekster som går inn på ulike områder vedrørende PhD-arbeidet og forskningen min. Foreløpig kappe: introduksjon – med begrunnelse…
-
Profesjonsfaglig digital kompetanse
Lesesenteret har hatt flere aktuelle nyhetsartikler og blogginnlegg knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse og barnehagelærere den siste uka. Noen av disse artiklene og blogginnleggene har vært om e-bøker og bildebokapper; andre har fokusert mer på Rammeplanen, barnehagelærerne og profesjonsfaglig digital kompetanse. Anbefales. I den forbindelse vil jeg benytte anledningen til å trekke fram et pågående…