• VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy

    VEBB – Didaktisk vurderingsverktøy

    Et konkret resultat fra innovasjonsprosjektet VEBB – didaktisk vurderingsverktøy av bildbok-apper utviklet av barnehageforskere ved Lesesenteret og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Målet med dette didaktiske verktøyet er å hjelpe barnehagelærere å vurdere om en bildebok-app er egnet til bruk i samtalebasert lesing sammen med en gruppe barn i barnehagen. . . . Vurder en…

  • Sommerfugler i hagen

    Sommerfugler i hagen

    Sitter ute og nyter september sola mens jeg jobber med en artikkel om mulitmodalitet – nærmere bestemt multimodale digitale fortellinger. Rundt meg flyr mange sommerfugler. Noen setter seg til og med på arkene mine. Og med mobilen tilgjengelig, er det enkelt å lage en film om sommerfugler i hagen – et eksempel på bruk av…

  • EECERA-konferansen 2019

    EECERA-konferansen 2019

    Har nylig kommet hjem etter noen utrolig flotte og inspirerende dager på EECERA-konferansen 2019 – i Thessaloniki i Hellas. Mange interessante sesjoner og spennende og lærerike diskusjoner. . . . EECERA EECERA (European Early Childhood Education Research Association) er en årlig internasjonal forskningskonferanse med deltakere fra HELE verden, der hovedfokuset er tidlig barndom. EECERA-konferansen 2019…

  • Digital praksis i barnehagen

    Digital praksis i barnehagen

    Benytter anledningen til å tipse om Udirs side om Profesjonsfaglig digital kompetanse. Her er det samlet mange aktuelle nettressurser om ulike sider vedrørende digital praksis i barnehagen – anbefales!

  • Forskning om multimodale digitale fortellinger i barnehagen

    Forskning om multimodale digitale fortellinger i barnehagen

    «Barnehagebarn og barnehagelærere designer multimodale digitale fortellinger sammen» Dette er den foreløpige tittelen på PhD-studien der jeg går i dybden på multimodale digitale fortellinger laget sammen med barn i barnehagen. Jeg har nylig sendt fra meg flere tekster som går inn på ulike områder vedrørende PhD-arbeidet og forskningen min. Foreløpig kappe: introduksjon – med begrunnelse…

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse

    Profesjonsfaglig digital kompetanse

    Lesesenteret har hatt flere aktuelle nyhetsartikler og blogginnlegg knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse og barnehagelærere den siste uka. Noen av disse artiklene og blogginnleggene har vært om e-bøker og bildebokapper; andre har fokusert mer på Rammeplanen, barnehagelærerne og profesjonsfaglig digital kompetanse. Anbefales. I den forbindelse vil jeg benytte anledningen til å trekke fram et pågående…