-
Film i forskning med barn
På Forum Filorum ved UiS i dag fortalte jeg om mine erfaringer med bruk av film i forskning med barn – fra datainnsamlingen til PhD-en. . Fordeler En rik informasjonskilde Verbale og ikke-verbale interaksjoner Ulike lag av informasjon/kommunikasjon som skjer samtidig – og over tid Kan sees om igjen og om igjen (Björklund, 2010; Flewitt,…
-
Lag QR koder
QR koder er enkle og lage – og har mange forskjellige bruksområder – også sammen med barna i barnehagen. . . . Lag QR koder i barnehagen Hvorfor ikke lage QR-koder sammen med barna i barnehagen? Se eksempler på hvordan dette kan gjøres på IKTplan: «Natursti med QR koder» eller «QR koder for små og…
-
Podkast om digitalisering i barnehagen
Hvordan kan digitale verktøy brukes i barnehagen? Dette er temaet i en ny podkast om digitalisering i barnehagen. I denne tredje episoden av Digbart er vi nysgjerrige på hvordan digitaliseringen påvirker de minste barna, de som går i barnehagen, og hvordan de ansatte ser på bruk av digitale verktøy. (Digbart – Netop – UiS) Digbart er Didaktisk digitalt verksted…
-
Nytt nettsted om digitale barnebøker
Children´s Digital Books er et nytt nettsted om digitale barnebøker. Nettstedet retter seg bl.a. mot forskere, barnehagelærere (praksis) og designere. Her kan du lese om: Forskningsprosjekt, bl.a. VEBB Aktuelle ressurser for barnehagelærere What makes a good digital story?» Et av hovedmålene med nettsiden er å bringe sammen forskere, designere, barnehagelærere og andre som er interesserte…
-
Film fra Norsk barnehageforskningskonferanse
Kjekk film fra Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 som nylig ble arrangert i Stavanger – laget av UiS. Klikk her for et tidligere innlegg fra konferansens PhD-dag.
-
Barnehageforskningskonferansen 2019
Den første norske barnehageforskningskonferansen 2019 arrangeres denne uka ved Universitetet i Stavanger. Konferansen er et samarbeid mellom FILIORUM ved Universitetet i Stavanger (UiS) og BARNkunne ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Temaet for konferansen er «Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen». Konferansen ble åpnet med en PhD-dag, med to gode og svært interessante plenumsforedrag. . . .…