-
Flere artikler om forskningen min
Gøy å lese flere artikler om forskningen min – en artikkel på Forskning.no og en kunngjøring i Stavanger Aftenblad. . . . Barnehagebarn stortrives når de får lage digitale fortellinger Å dele historiene med de andre barna er like gøy. – Gleden over å kunne dele fortellingen med andre er sentral, forteller Marianne Undheim. Av…
-
Gjennomført disputas
6. november 2020 disputerte jeg med doktorgradsavhandlingen «The Process Is Not Enough» ved Universitetet i Stavanger. Disputasen ble gjennomført som en halv-digital disputas. Disputasleder, tredje opponent, veiledere, familie, venner og kollegaer var tilstede i rommet. Første opponent Honorary Research Fellow Christine Stephen fra Universitetet i Stirling, Skottland, og andre opponent professor Ola Erstad fra Universitetet…
-
Digital teknologi i barnehager
I forbindelse med disputasen 6. november 2020, fikk jeg tildelt Digital teknologi i barnehager som tema for prøveforelesningene — Diskuter nøkkelperspektiver og kunnskap fra forskning om barn og barnehageansattes bruk av ny teknologi. . . . Barn i det 21. århundret De fleste barnehagebarn i Norge i dag vokser opp i et samfunn med bred…
-
Artikler om forskningen min
Kjekt med artikler om forskningen min! Elin Nyberg ved UiS skrev en artikkel om forskningen dagen før disputasen. Og uka etter ble jeg intervjuet av Silje Wiken Sandgrind på Barnehage.no. Her er lenker til begge artiklene. . . . Barnehagebarn vil se resultater når de lager digitale fortellinger Prosessen med å lage digitale fortellinger er ikke…
-
Disputas
Det blir disputas fredag 6. november. Da jeg skal forsvare min doktorgradsavhandling: «The Process Is Not Enough – Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten». Det blir en halv-digital disputas som kan følges via Zoom. Selve avhandlingen er publisert her: https://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/65 . . . Artikkelbasert avhandling Disse tre artiklene er en del av…
-
«Vi trenger lyd også!»
«Vi trenger lyd også!» Barn og barnehagelærere skaper multimodale digitale fortellinger sammen Dette er den norske tittelen på en vitenskapelig artikkel jeg nylig har skrevet. I artikkelen ser jeg nærmere på hva som skjer når to grupper med 6 barnehagebarn (4-5 åringer) og 1 barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. De snakker ikke! Vi trenger…