-
NKUL 2013
En oppsummering av mine egne inntrykk og læringsutbyttet fra 3 spennende konferansedager på NKUL 2013. Her er en kortversjon, sett fra mitt barnehagefaglige IKT-ståsted. Konferansen ble åpnet av Kristin Halvorsen. Hun var opptatt av viktigheten av at barna utvikler nødvendig kreativitet og kritisk bruk av de digitale verktøyene – det viktigste er ikke verktøyene, men hvordan de…
-
Dunderlyanimasjon
De eldste barna i barnehagen er i gang med å lage en ny animasjonsfilm. Denne gang har de hentet inspirasjon fra Dunderly. . . . Dunderlyanimasjon – prosessen Barna startet med å planlegge fortellingen med utgangspunkt i et tankekart, og barna kom med mange ulike ideer. Så laget de rekvisitter, kulisser og figurer til filmen.…
-
Programmering med appen MoveTheTurtle
I dag programmerte jeg og fire ivrige 5-6 åringer i appen MoveTheTurtle. Barna laget spennende og varierte bevegelsesmønstre til skilpadda. Denne appen kan anbefales, og er beregnet på barn fra 5 år. Selv fikk jeg kjennskap til den gjennom bloggen til Lær Kidsa Koding. Bildene er hentet fra appen. . . . Test appen på forhånd Jeg…
-
Konferanse på Sandvika vgs
I dag holdt jeg et innlegg på en faglig bra sammensatt konferanse på Sandvika vgs: «Fra kreative lydopptak til animasjonsfilm i barnehagen». Hvordan kan personalet styrke barnas digitale kompetanse, på en lekende, utforskende og kreativ måte? Hva passer for de yngste barna, og hva med de eldste? Jeg startet med å presentere progresjonsplanen som boka Del…
-
Trygg på nett med Donald Duck
Et eget Donald-hefte sendes nå til alle barnehager i landet: Trygg på nett med Donald Duck. Sammen med Donald kan barn og voksne utforske og løse oppgaver for å lære om en trygg og spennende digital hverdag. IKT-Norge har sammen med IKT-senteret, Medietilsynet, Foreldreutvalget for barnehagebarn (FUB), NetCom, Google og Redd Barna laget et helt…
-
Lær kidsa koding
Aktuelt nytt nettsted: kidsakoder.no Jeg er opptatt av at vi allerede i barnehagen må lære barna å bruke datamaskinen og de digitale verktøyene som allsidige verktøy, og at vi må lære barna å produsere egne ting ved hjelp av de digitale verktøyene (skape bilder av kunstverk, lage animasjonsfilmer, egne bøker, spill m.m.). Mulighetene er så mange! Jeg…