-
Barna etterlyser digital lek og læring
Et av funnene i Barnehagemonitor 2013 er at barna etterlyser digital lek og læring. Barnehagemonitor 2013 fra IKT-senteret er den første første nasjonale kartleggingen av IKT-bruk i norske barnehager. Den viser at: «…selv om de ansatte mener digitale verktøy stimulerer til læring, sosial kompetanse og språkforståelse, er det barna selv som er pådriverne for utviklingen. Mange…
-
Barns medvirkning
– Digitale verktøy må integreres i det pedagogiske arbeidet med barna – som naturlige verktøy! Dette er et sitat hentet fra en presentasjon jeg hadde på en Workshop om digital kompetanse i barnehagen og i barnehagelærerutdanninga, på IKT-senteret for ca en mnd siden. Les mer på bloggen Digital Samlingsstund. Selve presentasjonen min finner dere…
-
Læreren, didaktikken og digitale verktøy
Sitter og surfer og leser om digital didaktikk i forbindelse med ei oppgave i studiet. Var innom bloggen til Eva Bratvold, og fant denne You Tube-filmen fra Musikkpedagogikk.no. Siste del av filmen oppsummerer alt: «SKOLEN (og barnehagen) UTVIKLER GOD DIDAKTIKK I LYS AV NYE MULIGHETER KOMBINERT MED DET BESTE AV DET BESTÅENDE. DIDAKTIKKEN SKAPER KOMPETANSE.…
-
Skifte kurs
Profesjonsfaglig digital kompetanse Jeg var så heldig å bli invitert til å være med på Senter for IKT i utdanningens første Workshop om profesjonsfaglig digital kompetanse. Der drøftet vi hva som karakteriserer profesjonsrettet digital kompetanse i en barnehagesammenheng – og hvordan vi kan Skifte kurs: Hvilken kompetanse trenger en barnehagelærer? Hva er det viktig at Barnehagelærerutdanningene…
-
5 små apekatter – en digital fortelling
Etter 3 dager på Høgskolen på Stord som Masterstudent, var det gøy å være tilbake i hverdagen i barnehagen igjen. «I dag skal vi lage film,» var det første jeg hørte fra flere av barna da jeg kom i dag! Og det skulle vi! . . . 5 små apekatter hoppet i en seng Barna…
-
Kompetanse for framtidens barnehage
Kunnskapsdepartementet har nettopp lansert Kompetanse for framtidens barnehage – Strategi for kompetanse og rekruttering 2014-2020: «En god barnehage krever kompetente ledere og faglig reflekterte voksne. De ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen. Et kompetent personale vil kunne se, anerkjenne og følge opp barna i deres utvikling.…