-
Er du nysgjerrig på IKT og digitale verktøy?
…men er usikker på hvordan du kan ta det i bruk sammen med barna i barnehagen? [Innlegget inneholder reklame] Personalet trenger kunnskap om pedagogisk bruk av teknologien – slik at bruken kan integreres i barnehagens hverdagsliv, på lik linje med andre aktiviteter i barnehagen. Det handler om å gi barna et mangfold av mange ulike…
-
Bilder funnet på Internett
Bilder funnet på Internett er beskyttet Det ligger en enorm database bare et tastetrykk unna, men det er ikke lov å bruke hva som helst til hva du vil… Bilder publisert på internett er, på samme måte som bilder trykket i ei bok, beskyttet av åndsverkloven. Det finnes imidlertid flere steder der du kan hente…
-
Stop motion tegnefilm med barn
På Teachmeet på NKUL presenterte jeg en stop motion tegnefilm laget sammen med 5-6 åringene i barnehagen. Barna stod både foran og bak kameraet i denne filmen, som er laget med «vanlig» digitalkamera og redigert på PC. I forrige uke laget vi en ny stop motion tegnefilm med årets 5-6 åringer. Denne gangen brukte vi…
-
Barnehagebarn og digital kompetanse?
Både ja og nei, mener jeg. Det kommer helt an på hva som legges i begrepet «digital kompetanse». Det kommer også an på personalets kunnskap og kompetanse. Personalet må ha kunnskap om når det passer å bruke digitale verktøy og teknologi, og når det ikke passer. Digital kompetanse i barnehagen handler like mye om å velge…
-
Fra hvit til blå tulipan
Fra hvit til blå tulipan – et eksperiment utført sammen med 4-6 åringene. Vi startet med to hvite tulipaner, som jeg hadde plukket i hagen min. Den ene satte vi i vann med blå konditorfarge, og den andre i vann med rød konditorfarge. Begge ble snittet rett før. Tulipanen i det blå vannet satte vi…
-
Animasjon med iPad
I går monterte vi den nye animasjonsboksen, og i dag laget vi et kort prøveklipp med noen figurer som 5-6 åringene har laget. Vi var litt spent på om figurene som barna har laget passer inni boksen. Vi var også litt spente på hvor mye vi får plass til i hver scene — men det…