-
Skogbilder – Land Art
I forrige måned laget 5-åringene flotte naturkunstbilder. Disse tok de selv bilde av = Land Art – naturkunst. I forrige uke var 5-åringene med og publiserte bildene sine på barnehagens nettside, og beskrev hvordan de hadde laget bildene. Da ble vi enige om å kalle artikkelen for Skogbilder, siden bildene ble laget i skogen. Da…
-
eTwinning konferanse 2014
Jeg har nylig vært på en spennende og interessant eTwinning konferanse i Roma sammen med 500-600 andre lærere fra barnehage til vgs i hele Europa. Temaet var «Openiong Education – Innovation in teaching & learning». Målet er å bruke IKT og digitalt innhold for å stimulere nye læringsveier for elevene. Det var flere gode internasjonale…
-
Digital kunst med nettbrett
To sommerlige bilder av en søyleblomst og ei bie. Begge er manipulert i appen PaperArtist. Dette er en enkel app med mange muligheter for å skape ulike nye uttrykk av egne bilder.
-
Små barn og tegning på interaktiv tavle
Det er spennende å ta på strekene på den interaktive tavla! Flere av barna synes det er svært rart at det ikke er mulig å ta strekene vekk… Utforskende tegning med de yngste De yngste barna i barnehagen har utforsket tegnemulighetene på den interaktive tavla den siste måneden. Barna viser stor glede over denne aktiviteten.…
-
Dialog med Munch
Et animasjonsprosjekt på iPad, på «Kunst og Håndverk» (lærerutdanningen v/ UiS). Jeg underviste i animasjonsfilm som metode, og var også innom opphavsrett. Studentene valgte et av Munchs bilder, og laget en fortelling. Deretter laget de kulisser og rekvisitter, og tok bilder ved hjelp av appen iStopMotion. Filmene ble redigert på iPaden i iMovie, og mange…
-
Nettvett og kildekritikk med barna
De fleste barnehagebarn er interessert i småkryp (skrukketroll, edderkopper, mark osv). For å studere småkrypene litt nærmere, kan vi ta i bruk flere digitale verktøy i dette arbeidet. Vi kan for eksempel bruke kamera, filmkamera eller mikroskop. Vi kan også finne informasjon om småkrypene i bøker og på internett. Det gjelder å velge den metoden…