• Med barnehage IKT-briller på Bett 2016

    Det er mange ulike tanker som svirrer gjennom hodet mitt når jeg skal oppsummere Bett sett fra mitt ståsted — med barnehage IKT-brillene på. Bett er verdens største årlige utdanningsmesse i London, med fokus på pedagogikk, fag og teknologi for barn og elever i alle aldre. Jeg reiste også denne gangen sammen med NPeD — Norsk pedagogisk dataforening.…

  • Barnehagebesøk i London med NPeD

    Jeg reiste også denne gangen sammen med NPeD (Norsk Pedagogisk dataforening) til verdens største årlige utdanningsmesse i London På Bett er det fokus på pedagoikk, fag og teknologi for barn og elever i alle aldre. NPeD organiserte og la til rette for en innholdsrik, tettpakket og interessant tur — både faglig og sosialt. Det var mange gode…

  • Læring med teknologi

    Tidligere denne måneden underviste jeg som gjestelærer for ei stor gruppe barnehagelærerstudenter på UiS. Prosjektet som jeg deltok i het «Læring med teknologi» og ble ledet av Margrethe Jernes. Studentene fikk i oppgave å lage animasjonsfilmer med fokus på et naturfaglig fenomen og læring. Det faglige knyttet til det å skape selve fortellingen er helt…

  • Masteroppgaven min er publisert

    Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse En studie om barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse når de involverer barna i produksjon av digitale fortellinger. . . . Fra sammendraget i masteroppgaven I denne studien har jeg valgt å fokusere på barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse når de involverer barnehagebarn (0-6-åringer) i produksjon av digitale fortellinger. Formålet…

  • Pedagogikk, fag og teknologi

    I forrige uke var jeg på jobb i barnehagen, og denne uka underviser jeg første års barnehagelærerstudenter ved UiS. Kjekt å se at kunnskapen som jeg har tilegnet meg gjennom arbeidet med masteroppgaven kommer til nytte begge steder – sammenkoblingen av pedagogikk, fag og teknologi. . . . Masteroppgaven Tittelen på masteroppgaven jeg nettopp har skrevet er: Digitale fortellinger…

  • Kodetime

    5-6 åringene i Kleppe friluftsbarnehage har nylig gjennomført en kodetime – en formiddag med koding. Barna hadde fått en liten introduksjon på forhånd, om at koding hadde noe med roboter å gjøre. Kodetimen er en time med programmering, ferdig tilrettelagt for barn i alle aldre fra barnehage til videregående. Det er gøy og motiverende, og…