-
Digital kompetanse i BLU
(Text in English below) I denne artikkelen som jeg nylig har skrevet sammen med Maria Ploog ved UiS ser vi nærmere på digital kompetanse i BLU (barnehagelærerutdanning). I artikkelen utforsker vi hvordan digital kompetanse og digital teknologi kommer til uttrykk i de nasjonale retningslinjene og i BLU-institusjonenes programplaner og emneplaner. Målet er å presentere en…
-
Multimodalt samspill
Click here for an English presentation of the article På jakt etter multimodalt samspill i en animasjonsfilm laget av seks barnehagebarn Dette er den norske tittelen på en vitenskapelig artikkel som jeg nylig har skrevet sammen med Trude Hoel. Artikkelen er den femte artikkelen som bygger på data fra PhD-en min og er publisert i tidsskriftet Video Journal…
-
Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen
(Text in English below) «Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen er en ny artikkel om digital teknologi i barnehagen — skrevet sammen med Margrethe Jernes. Artikkelen bygger på data fra VEBB-prosjektet og er publisert i tidsskriftet Barn (Klikk her for å lese artikkelen). . Samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker…
-
Videreutdanning for barnehagelærere
Universitetet i Stavanger tilbyr fra høsten 2023 en ny nettbasert videreutdanning for barnehagelærere som arbeider i barnehage: «Digital kompetanse i barnehagen». Jeg skal være emneansvarlig for studiet. Søknadsfrist: 1. mars Ønsker du å få en relevant, forskningsbasert og praksisnær kompetanse om bruk av digital teknologi i barnehagen? Da er dette nettbaserte videreutdanningsstudiet noe for deg.…
-
Lærende nettverk om teknologi
Natalia Kucirkova, professor ved UiS, har skrevet om lærende nettverk som en prøvearena for digital teknologi i barnehagen. Teksten er publisert på blogg.forskning.no. Hvordan kan vi utvikle kunnskap om fordeler og utfordringer vedrørende bruk av digital teknologi i barnehager? I PUST prosjektet har vi jobbet med lærende nettverk som metode sammen med ansatte fra flere barnehager…
-
FILIORUMs Ressursbank
Vi har nylig publisert flere nye ressurser i FILIORUMs Ressursbank. I «Kvalitet i barnehagen» presenterer Marit Alvestad, Liv Gjems og Marianne Undheim funn fra den kvalitative GoBaN-studien («Gode barnehager for barn i Norge»). Studien viser at gode barnehager kjennetegnes av høy kompetanse, godt samarbeid og profesjonell entusiasme blant de ansatte. Personalets tilrettelegging for barns helhetlige…