• Ny animasjonsfilm

    Ny animasjonsfilm

    Kjekt å se en ny animasjonsfilm fra Kleppe friluftsbarnehage — laget av 5-6 åringene. Jeg var nylig innom på besøk en dag, og det var tydelig at barna var svært stolte av filmen sin. Vi så den flere ganger! Og de fortalte meg ivrig om historien, hva som skjedde underveis og hvordan de hadde laget…

  • Barnehagens nye rammeplan

    Barnehagens nye rammeplan

    Barnehagens nye rammeplan er klar til å skrives ut (www.udir.no). . . . Inspirasjonsfilm om barnehagens nye rammeplan Udir har også laget en inspirasjonsfilm som konkretiserer innholdet i den nye rammeplanen. Jeg liker måten de har inkludert det digitale – som et verktøy der det har en hensikt, i sammenheng med varierte arbeidsmåter og andre…

  • Artikkel i Nordisk Barnehageforskning

    Artikkel i Nordisk Barnehageforskning

    Digitale fortellinger i barnehagen Da er min første fagfellevurderte artikkel publisert — en artikkel i Nordisk Barnehageforskning. Dett er et nordisk tidsskrift med aktuelle artikler om forskning knyttet til barnehagefeltet. Artikkelen bygger på masteroppgaven min og jeg har skrevet den sammen med min tidligere veileder, Vigdis Vangsnes, Høgskulen på Vestlandet (tidligere Høgskolen Stord/Haugesund). Det har…

  • Bokomtale

    Bokomtale

    Hvorfor har vi blå striper på armen? Tusen takk til Kristin Holte Haug for flott anmeldelse av boka «Hvorfor har vi blå striper på armen?«, publisert i «Første steg 02/2017«.

  • Fagbok om temaperioder og prosjektarbeid

    Fagbok om temaperioder og prosjektarbeid

    «Hvorfor har vi blå striper på armen?» Dette er ei fagbok om temaperioder og prosjektarbeid i barnehagen Sentrale stikkord i boka er: undring, utforsking, mestring, medvirkning og involvering. Det legges stor vekt på hvordan en kan ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i hele prosessen i en temaperiode og prosjektarbeid, fra planlegging…

  • Digital praksis i ny rammeplan

    Digital praksis i ny rammeplan

    Barnehagens digitale praksis er tydeliggjort i den nye rammeplanen. Samtidig er ikke teknologi og digitale verktøy nye tema – de har vært der helt fra den første rammeplanen i 1995! . . . Fra teknisk til pedagogisk fokus Barnehagen fikk sin første rammeplan i 1995. Da ble teknologi knyttet sammen med fagområdet «Natur, miljø og teknologi», og målsetningen…