• Naturfaglige apper

    Naturfaglige apper

    Irene S. Løvdal og Tuula Skarstein ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS har laget flere flotte naturfaglige apper – perfekte til å bruke sammen med barnehagebarn ute på tur!  Appene er gratis og finnes for både Apple og Android. Artikkel om appene: https://www.uis.no/nb/pedagogiske-apper . . . Fugler i nærmiljøet Denne appen inneholder flotte bilder av…

  • Hverdagen som PhD-stipendiat

    Hverdagen som PhD-stipendiat

    Har lenge tenkt på at jeg ville skrive litt om å være PhD-stipendiat. Hvordan er egentlig hverdagen som PhD-stipendiat? . . . Hva gjør jeg om dagene? Hverdagen som PhD-stipendiat startet februar 2017, for ganske nøyaktig 6 måneder siden. Det var en stor overgang fra en aktiv arbeidshverdag i en barnehage der jeg hadde jobbet i…

  • EECERA 2017 i Bologna

    EECERA 2017 i Bologna

    Ser fram til en spennende og interessant konferanseuke i Bologna! EECERA 2017 i Bologna er den største årlige Europeiske forskningskonferansen med fokus på barnehagebarn og barnehage, med deltakere fra hele Europa, i tillegg til store deler av hele verden, bl.a. Australia. EECERA står for European Early Childhood Education Research Education og konferansen i år er den 27. EECERA-konferansen.…

  • Temauke om IKT

    Temauke om IKT

    I sommer har barnehagen hatt temauker, bl.a. en temauke om IKT. Da tok de bilder med både fotoapparat og iPad, og laget bl.a. bildelotto. Når en lager bildelotto sammen med barna, kan en tilpasse både vanskelighetsgrad og tema. Og ved å la barna delta i prosessen, kan en ta utgangspunkt i deres interesser og gi de…

  • Så du dette – eller gikk du forbi?

    Så du dette – eller gikk du forbi?

    Jeg var nettopp på fjelltur fra hytte til hytte i den norske fjellheimen. Mens jeg gikk, tenkte jeg flere ganger på et sitat fra Stavanger turistforenings årbok for en del år tilbake (2001): «Så du dette – eller gikk du forbi?» Fokus i årboka var de små detaljene, å stoppe opp og legge merke til…

  • Kunnskap som foranderlig

    Kunnskap som foranderlig

    Jeg ser på kunnskap som foranderlig, og ikke statisk, tilpasset ulike situasjoner og kontekster. Kunnskap om noe bidrar til ny kunnskap, ofte som en utvidelse av det første. Som ulike lag som legges oppå hverandre, lag for lag, og vokser til noe større. I forbindelse med artikkelen jeg nylig har skrevet sammen med Vigdis Vangsnes…