-
3D printet påskekylling
God påske med en 3D printet påskekylling! Didaktisk digitalt verksted på UiS inviterte til påskeverksted i dag, og jeg benyttet anledningen til å prøve 3D print. Selve 3D-modellen ble lasted ned fra Tingiverse.com. Her ligger det mange ulike modeller, klare til å printes. Flere av de er CC-merket for gjenbruk, som betyr at hvem som…
-
La meg skape digitalt
I tillegg til å gi barna anledning til å skape med tradisjonelle materialer, bør en også gi de anledning til å skape digitalt! Det handler ikke om enten eller, men om både og! Mulighetene knyttet til tradisjonelle skapende aktiviteter er uendelige. Men når en også kobler på alle mulighetene som den digitale teknologien gir oss – blir mulighetene enda flere! Gi…
-
Digital dømmekraft på DAB 2018
Digital Arena Barnehage 2018: Jeg skal lede fagseminar 2E om digital dømmekraft på DAB 2018 i uke 11 (i Bodø, Oslo og Hamar). Mari Fagerheim skal lede det samme seminaret på i uke 10 (Trondheim, Kongsberg og Kristiansand). Digital arena barnehage er en konferanse om digital praksis i barnehagen – lekende, lærende og skapende prosesser…
-
Feltarbeid og PhD-studie
Ser at det fort blir litt lenge mellom innleggene på bloggen. Dette har en klar sammenheng med travle dager som PhD-stipendiat. . . . Feltarbeid og PhD-studie Nå holder jeg på med feltarbeid i barnehager. Utrolig interessant og spennende å samle inn eget datamateriale! Tusen takk til både barn og barnehagelærere som ivrig deler av…
-
Teknologi, pedagogikk og naturfag
Teknologi, pedagogikk og naturfag = animasjon med barnehagelærerstudenter Det har vært utrolig inspirerende å få lov til å undervise i prosjektuka «Digital kompetanse i barnehagen» (uke 49), for førsteårs barnehagelærerstudenter – der teknologi, pedagogikk og naturfag = animasjonsprosjekt. Gleder meg til ei ny prosjektuke! I følge Mishra og Koehler (2006) kreves både en teknologisk, pedagogisk og…
-
Digitalt skaperverksted på UiS
Didaktisk Digitalt Verksted (DDV), et nyåpnet digitalt skaperverksted på UiS. Dette er et spennende og innholdsrikt rom — med MYE teknologi — tilgjengelig for studenter og ansatte. Selv skal jeg bruke rommet når jeg skal være med og undervise barnehagelærerstudenter seinere denne høsten. Jeg skal undervise i animasjon og annen kreativ bruk av IKT og…