• Opphavsrett og digital dømmekraft

    Opphavsrett og digital dømmekraft

    På DAB-konferansen i mars snakket jeg om digital dømmekraft, og opphavsrett. Teksten i dette blogginnlegget bygger i stor grad på den presentasjonen, men med hovedfokus på opphavsrett. . . . Digital dømmekraft Digital dømmekraft er et sentralt begrep i den nye rammeplanen – og en del av dannelsesprosessen, slik jeg ser det. Det handler om…

  • 3D printet påskekylling

    3D printet påskekylling

    God påske med en 3D printet påskekylling! Didaktisk digitalt verksted på UiS inviterte til påskeverksted i dag, og jeg benyttet anledningen til å prøve 3D print. Selve 3D-modellen ble lasted ned fra Tingiverse.com. Her ligger det mange ulike modeller, klare til å printes. Flere av de er CC-merket for gjenbruk, som betyr at hvem som…

  • La meg skape digitalt

    La meg skape digitalt

    I tillegg til å gi barna anledning til å skape med tradisjonelle materialer, bør en også gi de anledning til å skape digitalt! Det handler ikke om enten eller, men om både og! Mulighetene knyttet til tradisjonelle skapende aktiviteter er uendelige. Men når en også kobler på alle mulighetene som den digitale teknologien gir oss – blir mulighetene enda flere! Gi…

  • Digital dømmekraft på DAB 2018

    Digital dømmekraft på DAB 2018

    Digital Arena Barnehage 2018: Jeg skal lede fagseminar 2E om digital dømmekraft på DAB 2018 i uke 11 (i Bodø, Oslo og Hamar). Mari Fagerheim skal lede det samme seminaret på i uke 10 (Trondheim, Kongsberg og Kristiansand). Digital arena barnehage er en konferanse om digital praksis i barnehagen – lekende, lærende og skapende prosesser…

  • Feltarbeid og PhD-studie

    Feltarbeid og PhD-studie

    Ser at det fort blir litt lenge mellom innleggene på bloggen. Dette har en klar sammenheng med travle dager som PhD-stipendiat. . . . Feltarbeid og PhD-studie Nå holder jeg på med feltarbeid i barnehager. Utrolig interessant og spennende å samle inn eget datamateriale! Tusen takk til både barn og barnehagelærere som ivrig deler av…

  • Teknologi, pedagogikk og naturfag

    Teknologi, pedagogikk og naturfag

    Teknologi, pedagogikk og naturfag = animasjon med barnehagelærerstudenter Det har vært utrolig inspirerende å få lov til å undervise i prosjektuka «Digital kompetanse i barnehagen» (uke 49), for førsteårs barnehagelærerstudenter – der teknologi, pedagogikk og naturfag = animasjonsprosjekt. Gleder meg til ei ny prosjektuke! I følge Mishra og Koehler (2006) kreves både en teknologisk, pedagogisk og…