• Stipendiatstilling -Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen

    Stipendiatstilling -Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen

    Det er både muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi i barnehagen. I en ny stipendiatstilling ved UiS kan DU studere ulike sider vedrørende dette nærmere. Både barn og personalet er omgitt av digital teknologi (f.eks. nettbrett, mobiltelefoner, kodeleker, apper og pedagogiske spill) og digitale media (f.eks. internett, TV og videoer) både direkte og indirekte…

  • Digitalt barnebokbibliotek

    Digitalt barnebokbibliotek

    Vær så god – syv norske barnebøker er digitalisert og tilgjengelige for alle! I tillegg til «Ulla», «Det er ein elefant i barnehagen» og «Herr Hansen får besøk», finner du også «Jakob og Neikob», «Dagen opp ned», «Henrik And» og «Bronto Biff på Café O’lala» i biblioteket. Bøkene finnes på norsk, polsk, litauisk og arabisk.…

  • Erasmus+ prosjekt i Brasilia

    Erasmus+ prosjekt i Brasilia

    (Text in English below) I forbindelse med et Erasmus+ prosjekt var jeg to uker på jobb i Brasilia, Brasil, denne sommeren. Det var to veldig interessante og lærerike uker. Jeg deltok på flere seminarer og møter ved Universitetet i Brasilia (UnB). Jeg deltok også på møter med ansatte ved Ministry of Education (det brasilianske kunnskapsdep.),…

  • Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse

    Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse

    (Text in English below) Utrolig kjekt å kunne bidra med en artikkel sammen med Maria Dardanou i denne flotte utgaven av Barnehagefolk! Utgaven — som har fått tittelen «Digitalitet til bry og begeistring» — inneholder mange viktige perspektiver og ulike sider vedrørende digital teknologi i barnehagen. De 10 artiklene om tematikken viser på ulike måter…

  • Bruk av teknologi i barnehagen

    Bruk av teknologi i barnehagen

    (Text in English below) I en ny artikkel, skrevet sammen med Natalia Kucirkova (UiS), Torstein Unstad (UiT) og Maria Dardanou (UiT), utforsker vi barnehageansattes syn på bruk av teknologi i barnehagen. Artikkelen er publisert som open access i tidsskriftet Technology, Knowledge and Learning (Klikk her for å lese den). Den norske tittelen på artikkelen er:…

  • Digital teknologi i BLU

    Digital teknologi i BLU

    (Text in English below) I en ny artikkel, som jeg har skrevet sammen med Sofia Papavlasopoulou (NTNU), Tamsin Meaney (HVL) og Sara Esmaeeli (UiS), fokuserer vi på hvordan barnehagelærerutdanningen (BLU) forbereder studentene på å bruke digital teknologi i barnehagen. Artikkelen er en systematisk forskningsgjennomgang av 21 publiserte internasjonale studier. Artikkelen er publisert som open access i tidsskriftet European Journal…