Oppdatert 30. juli 2020
I arbeidet med masteroppgaven laget jeg en modell som tydeliggjør den pedagogiske, faglige og teknologiske kompetansen som jeg mener barnehageansatte trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger.
Modellen er en konkretisering av Mishra og Koehlers TPACK-modell (www.tpack.org), med den digitale fortellingen som mediet. Modellen er utarbeidet med utgangspunkt i tidligere forskning, teori og egne funn, da jeg jobbet med masteroppgaven Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse. Jeg har lagt særlig vekt på å konkretisere den faglige kompetansen.
Modellen er revidert juni 2017, i forbindelse med arbeidet med artikkelen som jeg har skrevet sammen med Vigdis Vangsnes i Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning.
Ifølge Mishra og Koehler (2006) trenger personalet en kompleks og kontekstbasert kompetanse bestående av kunnskap innen fag, pedagogikk og teknologi, for å kunne bruke teknologi på en gjennomtenkt måte i møtet med barna. Denne kompetansen har de kalt Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), oversatt til teknologisk pedagogisk fagkompetanse. TPACK-modellen er en videreutvikling av Shulmans (1986) Pedagogical Content Knowledge som handler om hvordan personalet didaktisk tilrettelegger for barnas møte med det faglige. (Undheim & Vangsnes, 2017, s. 4)
Modellen tydeliggjør den sammensatte kompetansen som jeg mener barnehageansatte trenger for å involvere barna i produksjon av digitale fortellinger: pedagogisk, faglig og teknologisk kompetanse. Denne sammensatte kompetansen kan ivaretas av enkelt personer, eller som distribuert kunnskap i ei personalgruppe. Det handler om å se mulighetene og ha evne til å gjennomføre prosessen på en litt annen og mindre omfattende måte – det handler om så mye mer enn «bare» det teknologiske.
Lenker
- Koehler, M. & Mishra, P. (2011). TPACK Image. (Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org). Hentet 4. mars 2017 fra http://www.tpack.org/
- Mishra, P. & Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. http://www.tcrecord.org/
- Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
- Undheim, M. (2016). Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse. (Mastergradsavhandling), Høgskolen Stord/Haugesund, Stord. Hentet fra https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/2373621
- Undheim, M. & Vangsnes, V. (2017) Digitale fortellinger i barnehagen. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 15(3). https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1761
- Se også blogginnleggetDigitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse
- Og blogginnlegget Artikkel i Nordisk Barnehageforskning