Oppdatert 18. september 2024
Barnehagefolk
Dardanou, M. & Undheim, M. (2024). Tid for profesjonsfaglig digital kompetanse. Barnehagefolk, 40(3).
. . .
FILIORUMs ressursbank
Undheim, M. (2022). Barnehagebarn lager animasjonsfilm. https://www.uis.no/nb/forskning/barnehagebarn-lager-animasjonsfilm
Alvestad, M., Gjems, L. & Undheim, M. (2022). Kvalitet i barnehagen. https://www.uis.no/nb/forskning/kvalitet-i-barnehagen
. . .
Barnehage.no
Kucirkova, N., Dardanou, M. & Undheim, M. (2023). Barnehagen kan glede seg over en spennende strategi for digital kompetanse og infrastruktur. Barnehage.no https://www.barnehage.no/barnehagen-kan-glede-seg-over-en-spennende-strategi-for-digital-kompetanse-og-infrastruktur/244898
. . .
Forskersonen.no
Kucirkova, N. & Undheim, M. (2021). Er du bekymret for barnas «skjermtid»? Det er ikke skjermen som er problemet! Forskersonen.no. https://forskersonen.no/barn-og-ungdom-debattinnlegg-meninger/er-du-bekymret-for-barnas-skjermtid-det-er-ikke-skjermen-som-er-problemet/1874611
. . .
Practical Literacy: The Early and Primary Year
Undheim, M. (2021). “Once upon a time the lion and the leopard were fighting.” Practical Literacy: The Early and Primary Years 26(3), 21–23. https://search.informit.org/doi/10.3316/INFORMIT.067818347816166
. . .
Barnehagenytt
Undheim, M. (2017). Digital praksis i ny rammeplan. Barnehagenytt 20, s. 8-9.
. . .
Masterbloggen.no
Artikkel basert på masteroppgaven min:
Undheim, M. (2016). Bukkene Bruse – en digital eventyrfortelling. Masterbloggen.no. https://masterbloggen.no/blog/2016/05/02/bukkene-bruse-en-digital-eventyrfortelling/
. . .
Barnehageforum.no
Jeg har skrevet flere faglige artikler og artikkelserier for Barnehagerforum.no.
Fra papp til app – leseaktiviteter i barnehagen.
I barnehagehverdagen har personalet anledning til å legge til rette for mange og varierte leseaktiviteter, både tradisjonelle og digitale. Det er ikke et enten-eller, men et både-og. Dette er innholdet i en artikkelserie på tre artikler om forskjellige leseaktiviteter, skrevet høsten 2015:
- Undheim, M. (2015). Lese og lytte til – fra tradisjonelle til digitale bøker. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2704
- Undheim, M. (2015). Sommerfugl – en bruksanvisning. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2710
- Undheim, M. (2015). Dikte selv og produsere egne fortellinger digitalt. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2711
Hva er lurt og hva er lov?
Barn har rett til å si sin mening og bli hørt, og de har rett til et privatliv. Dette er nedfelt i FNs barnekonvensjon (artikkel 12 og 16), og er også sentralt i barnehageloven (§3) og rammeplanen. Dette er tema i tre artikler skrevet høsten 2015:
- Undheim, M. (2015). Barnehagebilder og barns medvirkning. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2721
- Undheim, M. (2015). Barnehagebilder og internett. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2722
- Undheim, M. (2015). Kreativ bruk av bilder og lyd. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2736
Undheim, M. (2015). En animasjonsfilm blir til: Rockestjernekonsert med rockevennegjengen. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2687 (Artikkelen er et utdrag fra et kapittel i boka Hvorfor har vi blå striper på armen?)
Undheim, M. (2014). Digital kompetanse i barnehagen. Barnehageforum.no. https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=2461
. . .
Forskerfro.no
Undheim, M. (2013). Digitale verktøy i naturen. Forskerfrø (Naturfagsenteret).
. . .
KidsaKoder.no
Undheim, M. (2016). Koding med Blue-Bot. Kidsakoder.no. https://www.kidsakoder.no/2016/08/21/koding-blue-bot/ (Artikkelen beskriver bruk av Blue-Bot og Bee-Bot, to kjekke bier som barna kan kode/programmere til å gå slik de vil).
Undheim, M. (2015). Scratch i barnehagen – koding for barn. Kidsakoder.no. https://www.kidsakoder.no/2015/06/21/scratch-i-barnehagen-koding-for-barn/ (Artikkelen beskriver et digitalt kodesamarbeid mellom tre barnehager som har kodet en fortelling i tre deler i Scratch sammen med 5-6 åringer).
Undheim, M. (2013). Monsterpatrulen – en animasjonsfilm med 5-6 åringer. Kidsakoder.no. https://www.kidsakoder.no/2013/06/19/monsterpatrulen-en-animasjonsfilm-med-5-6-aringer/ (Artikkelen beskriver prosessen med en animasjonsfilm laget sammen med 5-6 åringer).
. . .
Verktøykassa
Undheim, M. (2012). Mikroskop + sokker = lottospill? Verktøykassa 13 (s. 42-43).
. . .
[Tilt] – Landslag for mediepedagoger og andre mediebevisste
Undheim, M. (2011). Digital kompetanse i barnehagen. [tilt]. Mediepedagogisk tidsskrift 10. http://www.mediepedagogene.no/wp-content/uploads/tilt-2-2011-digital_kompetanse.pdf
Undheim, M. (2011). Barn fotograferer i barnehagen. [tilt]. Mediepedagogisk tidsskrift 10. http://www.mediepedagogene.no/wp-content/uploads/tilt-2-2011-barn_fotograferer.pdf (Artikkelen er et utdrag fra kapittel 3 i boka Del gleder – digital kompetanse i barnehagen).