Oppdatert 9. januar 2021
Kapittel 10: «Digitale fortellinger i barnehagen» er mitt bidrag i boka Digitalt fortalte historier.
[Innlegget inneholder reklame]
Noen 3–4 åringer sitter sammen med en voksen ved datamaskinen og lager en digital sang. De har gjort lydopptak av en sang de synger ofte, og nå lager de bilder på datamaskinen som passer til sangen. Når sangen er ferdig, vil barna se den om igjen og om igjen! De er tydelig stolte av resultatet, og viser den ivrig fram til de andre på avdelingen. Sangen blir også publisert på barnehagens nettside. ”Nå kan dere se den på datamaskinen hjemme også,” forklarer den voksne. Når barna blir hentet, forteller de ivrig om sangen ”sin” til mor og far, og dagen etter kommer et av barna gledesstrålende i barnehagen: ”Nå har jeg sett den på datamaskinen hjemme! Den virket hjemme og!”
Slik starter kapittel 10 om digitale fortellinger i barnehagen, og er mitt bidrag i boka Digitalt fortalte historier – refleksjon for læring (Cappelen Damm Akademisk, 2012). Eksempelet er fra Kleppe friluftsbarnehage, våren 2011. Boka handler om historier, og er første fagbok på norsk om digital historiefortelling.
.
I kapittelet om digitale fortellinger i barnehagen beskriver jeg ulike måter å lage digitale fortellinger på, med barna som aktive aktører. Det er spennende og utfordrende å lage digitale fortellinger sammen med barna i barnehagen. Gjennom en lekende og kreativ bruk kan digitale verktøy integreres som en naturlig del av det pedagogiske arbeidet. Dette er knyttet sammen med mange konkrete eksempler på digitale fortellinger laget sammen med 1-6 åringer i Kleppe friluftsbarnehage.
God lesing. Boka Digitalt fortalte historier kan bestilles her.