Prosessen er ikke nok —
Barnehagebarn og barnehagelærere skaper multimodale digitale fortellinger
Når barnehagebarn deltar i skapende prosesser med digital teknologi er de ferdige produktene viktige — å bare fokusere på prosessen er ikke nok. Dette er et av hovedfunnene i doktorgradsstudien min.
For barn som vokser opp i dag — i det 21. århundret — er teknologi en integrert del av deres hverdagsliv, enten vi ønsker det eller ikke. På tross av dette er barns bruk av digital teknologi i barnehagen begrenset, særlig i
forhold til kreative og skapende aktiviteter.
Formålet med denne doktorgradsstudien er å bidra med kunnskap om kreativ og skapende bruk av teknologi som en gruppeaktivitet med barnehagebarn. Studien er et forsknings- og kunnskapsbidrag til samtidens debatt om barns bruk av digital teknologi i barnehagen.
Jeg ser på digital teknologi — f. eks. en iPad — som et kreativt og skapende verktøy som barn og barnehageansatte sammen kan benytte for å skape produkter som kan deles med andre.
Hovedproblemstillingen er: «Hva trer fram når barnehagelærere involverer barnehagebarn (4-5-åringer) i skapende samarbeidsprosesser med digital teknologi?»
. . .
Klikk her for en lengre tekst om avhandlingen. Her trekker jeg også fram sentrale funn:
- nye muligheter med digital teknologi
- skapere i en kreativ prosess
- interaksjoner mellom ulike kompetanseområder
- prosessen er ikke nok
. . .
Lenker
Selve avhandlingen finner du her: http://ebooks.uis.no/index.php/USPS/catalog/book/65
Lenker til artiklene:
- «We need sound too!» Children and teachers creating multimodal digital stories together
- Teachers’ pedagogical strategies when creating digital stories with young children
Se flere blogginnlegg relatert til PhD-studien min.