Med barnehage IKT-briller på Bett 2016

Det er mange ulike tanker som svirrer gjennom hodet mitt når jeg skal oppsummere Bett sett fra mitt ståsted — med barnehage IKT-brillene på. Bett er verdens største årlige utdanningsmesse i London, med fokus på pedagogikk, fag og teknologi for barn og elever i alle aldre. Jeg reiste også denne gangen sammen med NPeD — Norsk pedagogisk dataforening.

Bett
© M. Undheim

Jeg har valgt å dele inntrykkene mine fra turen i tre ulike blogginnlegg:

  • Barnehagebesøk i London med NPeD – med fokus på barnehage-/skolebesøk
  • Med barnehage IKT-briller på Bett – med fokus på selve messa sett fra et barnehageperspektiv
  • Leverandører – tips fra Bett 2016 med lenke til aktuell teknologi for barnehage

. . .

Besøk hos Google

DSC_0291

Ross Mahon la vekt på at «Vi må utruste ungdommen med kreativitet, kommunikasjon, samarbeid, beslutningstaking, problemløsning NÅ». Han viste en oversikt over de mest ettertraktede ferdighetene i dagens arbeidsliv (fra The Economist Group), der topp fem er:

  1. Problemløsning: 51%
  2. Samarbeid: 33%
  3. Kommunikasjon: 26%
  4. Kritisk tenkning: 21%
  5. Kreativitet: 18%

Dette er de samme begrepene som går igjen i litteratur og forskning knyttet til 21st Century skills (kompetanser for det 21. århundret). Mahon la også vekt på koblingen mellom teknologi, pedagogikk, innhold og menneskene, og viste til et bilde laget av Digisim:

https://www.tumblr.com/digisim/49175305157/made-with-paper

(Hentet fra Digisim / Creative Common BY 3.0)

. . .

Ordsky fra Bett 2016

Bett_1454323756049
© M. Undheim

. . .

Interessante foredrag

Sugata Mitra (professor of Educational Technology at Newcastle University and director of the interdisciplinary research centre SOLE Central) var hovedtaler onsdag på Bett Arena. Han la vekt på at skolen må legge til rette for samarbeid mellom elevene ved hjelp av digitale verktøy. Han viste noen bilder fra klasserom der elevene sitter alene ved pultene sine, og deretter et bilde fra et kontor der de ansatte samarbeider. «Hvorfor får ikke barna jobbe slik i skolen?» Kommunikasjon er i følge han helt sentralt. Han er opptatt av at fagplanene må justeres og endres i takt med samfunnets utvikling, og mener undervisningen må legge vekt på åpne spørsmål av typen «Hva mener du?»

Etter Sugata Mitra var det 16-åringen Amy O’Toole. Hun holdt et inspirerende foredrag der hun snakket om hvordan hun selv hadde blitt interessert i realfag. I følge henne kan det å koble det kreative og realfag sammen være en måte en måte å nå flere jenter. Men det viktigste er uansett, i følge henne, lærere som inspirerer, utfordrer og som har tro på elevene.

DSC_0149
Amy O’Toole på Bett 2016

. . .

Annet

iPadBand opptrer live med «vanlige» instrumenter, sang og iPader! Se mer på Twitter: #ipadband

DSC_0221 DSC_0226

På tur med Google Expeditions. Fascinerende muligheter med et par «papp» briller…

DSC_0160 DSC_0161

Programmering av trafikklys i Scratch, med Rasperry Pie

DSC_0242 DSC_0243 DSC_0246

Stort fokus på begrepet STEAM (science – technology – engineering – art – mathematics). Liker sammenkoblingen mellom realfag og kunst og håndverk (forming).

. . .

Bilder fra Bett-veggen

DSC_0235 Bett-veggen DSC_0233

. . .

Se også: