5-6 åringene i Kleppe friluftsbarnehage har nylig gjennomført en kodetime – en formiddag med koding. Barna hadde fått en liten introduksjon på forhånd, om at koding hadde noe med roboter å gjøre.
Kodetimen er en time med programmering, ferdig tilrettelagt for barn i alle aldre fra barnehage til videregående. Det er gøy og motiverende, og gir både barn og voksne grunnleggende erfaring med koding og programmering på mange ulike måter. Les mer om dette på nettsida til Lær kidsa koding.
. . .
Kodetime med barnehagebarn
Hva er å kode?
I samlingen startet vi med å spørre «Hva er å kode?» Ei av jentene var raskt oppe med ei hånd og forklarte at det var noe med roboter. Ifølge barna kan roboter både snakke og høre og gjøre alt mulig!
- Den voksne: «Kan dere være roboter?» «JA!» svarte barna ivrig.
- Den voksne: «Hva skjer hvis jeg sier HOPP»? Barna reiste seg straks opp og begynte å hoppe. Noen hoppet på samme sted og noen hoppet framover og rundt i rommet.
- Den voksne fortsatte med «SITT NED» og barna satte seg der de var.
Vi snakket om at noen av robotene hoppet på samme sted, mens andre hoppet framover og rundt omkring. Dette handler om koding, og den voksne forklarte det med at koden robotene hadde fått ikke hadde vært tydelig nok. Siden roboter ikke kan tenke selv, trenger de en tydelig kode for å vite hva de skal gjøre.
. . .
Koding uten datamaskin
Så fikk barna i oppdrag å kode en voksen som skulle bygge tårn av pappkopper etter modellen på bildet (ideen er hentet fra Kidsakoder.no). Først gav barna mange beskjeder på en gang, og roboten fikk ikke til noen ting. Dette så barna helt tydelig, og forstod raskt at de kun måtte si en ting om gangen. Da ble det nesten litt for lett å bygge tårnet, men vi gjorde det vanskeligere ved å snu koppene.
Så introduserte vi barna for tegnene, og bygde modellen ovenfor bare ved bruk av tegnene. Det ble straks mye vanskeligere… Men barna var ivrige og prøvde seg fram med ulike «koder», og til slutt stod pappkoppene oppå hverandre!
Så langt gjennomførte vi aktiviteten som en gruppeaktivitet, men nå var det på tide å dele barna i tre grupper. To av gruppene tok med seg pappkopper, et ark med modeller og et ark med tegn og fortsatte aktiviteten med en voksen. Den tredje gruppa fikk prøve seg på begynnende koding på datamaskinen og den interaktive tavla. Etter 10-15 min byttet vi, slik at alle gruppene fikk prøve begge aktivitetene.
. . .
Koding på datamaskinen
Datagruppa gikk inn på nettsida StudioCode – kurs 1. Dette er et kodekurs beregnet på barn fra 4 år og oppover. Denne formiddagen jobbet vi kun med scene 3 – det var nok. Mot slutten av scene 3 er det lettest å løse oppgaven dersom en starter med toppen (eller bunnen), og bygger lag på lag. Flere av barna ville heller prøve andre rekkefølger, og da opplevde de at brikkene «klistret» seg sammen, og at de var vanskelige å få fra hverandre igjen. Vi kommer til å bruke mer tid på koding sammen med barna. Oppgavene på StudioCode kan gjøres i mindre grupper på den interaktive tavla, på vanlige PC-er eller på nettbrett. Det eneste en trenger er nettilgang.
. . .
Oppsummering: Kodetime med barnehagebarn
Men som jeg skrev i vinter da vi også gjennomførte et kodeprosjekt – Vår erfaring er at det er viktig å sette av god tid til den første «kodingen» av hverandre, for å forstå hva det er. Og dette kan gjøres på mange ulike måter, og er like egnet inne som ute.