Ja, hva er Internett? Og hvordan kan vi forklare Internett for barnehagebarn?
5-åringene i Kleppe friluftsbarnehage har nylig laget en stop motion animasjonsfilm med seg selv i hovedrollen. Barna viser like stor jubel hver eneste gang vi ser den sammen. Foreløpig ligger den bare på nettbrettet i barnehagen, men i dag snakket vi om at vi også kan publisere den på Internett. I den forbindelse ble det naturlig å også snakke om begrepet Internett.
«Det er nesten som verdensrommet» sa et av barna.
Og det er ofte slik jeg selv også tenker på Internett og den digitale «skyen» – som noe oppi himmelen.
. . .
Hjemme, i barnehagen og over alt
Jeg forklarte videre at når noe er på Internett, kan vi se det både i barnehagen og hjemme. Dette pleier å være en god forklaring, for både 5-åringer og også yngre barn. Og så klikket vi oss inn på barnehagens nettside, der barna er vant med å finne både bilder og tekst og filmer. Det var helt tydelig at de hadde erfaring med at det som ligger der, det kan de se mange steder. Det å bruke barnehagens egen nettside på denne måten, bidrar til å konkretisere spørsmålet Hva er Internett. For selve begrepet er egentlig ganske abstrakt.
Det var også helt tydelig at barna var vant med at filmer og bilder kan sees ved hjelp av mange ulike digitale verktøy!
«Kan vi se filmen på TV-en hjemme?» – «Og på iPaden?» – «Og på telefonen?» spurte barna.
«Ja, hvis vi publiserer filmen på nettsida, kan dere det», svarte jeg. «Og dere kan se den på datamaskinen, både hjemme og hos bestemor og hvor dere vil.»
Hele gjengen nikket ivrig med hodene sine, ja, de hadde svært lyst til å kunne vise filmen til familie og venner – og ikke minst å kunne se den om igjen og om igjen når de selv ønsket.
. . .
Publisere filmen
Vi så gjennom filmen sammen og sjekket at den trygt kan publiseres på Internett, dvs at ikke andre klarer å kjenne igjen barna. Men barna selv – ja, de har full kontroll på når de selv kommer inn i filmen!
Det gjenstår litt finredigering av filmen, som skal gjøres sammen med barna i neste uke. Deretter skal vi publisere den på barnehagens nettside, sammen med barna – for å gi de erfaring med den delen av prosessen også – og for å konkretisere spørsmålet Hva er Internett enda mer.