…men er usikker på hvordan du kan ta det i bruk sammen med barna i barnehagen?
[Innlegget inneholder reklame]
Personalet trenger kunnskap om pedagogisk bruk av teknologien – slik at bruken kan integreres i barnehagens hverdagsliv, på lik linje med andre aktiviteter i barnehagen. Det handler om å gi barna et mangfold av mange ulike aktiviteter, både digitale og ikke-digitale. Den digitale bruken må, på samme måte som alle andre aktiviteter i barnehagen, settes inn i en pedagogisk sammenheng, og knyttes til rammeplanen. Dette krever at personalet har kunnskap og en reflektert og bevisst holdning til bruk av verktøyene.
. . .
Barna er nysgjerrige og interesserte
I følge Barnehagemonitor er barna nysgjerrige og interesserte i de digitale verktøyene, og de etterlyser mer digital lek.
«Den viktigste begrunnelsen for å bruke digitale verktøy i barnehagen at barna er interessert og nysgjerrige på de digitale verktøyene» (Barnehagemonitor 2013, s. 99).
La barna få delta i kreativt arbeid med digitale verktøy:
- lage animasjonsfilmer
- lage stopmotionfilmer med seg selv som skuespillere
- lære filmtriks
- lage egenkomponert musikk på nettbrettet
- fotografere og omskape bildene til digital kunst
- programmere
Mulighetene for å skape og være kreative med digitale verktøy er stor!