Et blogginnlegg med en kodet påskehilsen fra 5-6 åringene i Kleppe friluftsbarnehage. Følg lenka.
Hvert barn har kodet en av bevegelsene / endringene av Ekornet. Barna var svært bestemte på hva Ekornet skulle gjøre, og de var svært fornøyde med seg selv etterpå! Her er noen bilder fra kodeprosessen.
. . .
Kodefortelling om et Ekorn
Ekornet er inni en litt mystisk skog. For at dette skal se «naturlig» ut, er det viktig at Ekornet har transparent bakgrunn, og ikke en hvit firkant rundt seg. Denne redigeringen er gjort i Scratch. Jeg har funnet ut at det svarer seg å starte med de samme 4 kodene stort sett hver gang: Skjul, Vis, Sett størrelse til 100% og Pek i retning 90. Hvis ikke vil figuren se forskjellig ut for hver eneste gang… Så flytter jeg figuren der jeg vil at den skal starte, og legger på koden Går til med den «rette» x- og y-verdien. Det første barnet flytter ekornet dit det skal hoppe, og vi henter inn koden Gå til på nytt, men med en annen x- og y-verdi. Koden Vent 0.5 sek er for å gi synet tid til å oppfatte bevegelsen.
. . .
Ekornet snurrer og bytter farge
Et barn hadde lyst til at Ekornet skulle snurre rundt. Det ble nok ikke helt som hun forklarte, men hun var likevel fornøyd med resultatet (se kodene til venstre – PS Det er lettere å snurre en liten figur enn en stor… Et annet barn ville at Ekornet skulle bytte farge, og et tredje ville at det skulle bli bitte lite! Vi prøvde med 10%, og det ble helt perfekt (se kodene til høyre).
. . .
Kodetips i Scratch
Etter at figuren har vært liten, kan det være lurt å legge inn koden Sett størrelse til 100% igjen. Så var det et barn som ville at ekornet skulle forsvinne langt inni skogen. Da satte vi størrelsen til 10%, og barnet plasserte ekornet slik at det så ut som det var langt inni skogen. Så måtte vi legge på koden Gå til (se kodene til venstre).
Etter at ekornet hadde fortsatt med å hoppe litt rundt omkring i skogen var det et barn som ville at det skulle snurre rundt 29 ganger – og et annet ville at det skulle gjøre det 10 ganger. Så da ble vi enige om at 29+10=39, og skrev 39 i Gjenta-koden. «Oi, så mye!» var det flere av barna som sa! Siden ekornet skulle snurre fortere enn sist, skrev vi bare Vent 0.1 sek denne gangen (se kodene til høyre).
. . .
Kodet påskehilsen
Til slutt kodet vi ekornet til å si «GOD PÅSKE!» og tok opp lyd da barna sa dette! Og snipp snapp snute, så var påskehilsenen ferdig!
Ønsker dere alle en riktig god påske!
. . .
Kilder
Bildene er hentet fra https://scratch.mit.edu/, developed by the Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab.