Dunderlyanimasjon

snapshot-102
Bulder og Buster leker med monsterballen

De eldste barna i barnehagen er i gang med å lage en ny animasjonsfilm. Denne gang har de hentet inspirasjon fra Dunderly.

. . .

Dunderlyanimasjon – prosessen

Barna startet med å planlegge fortellingen med utgangspunkt i et tankekart, og barna kom med mange ulike ideer. Så laget de rekvisitter, kulisser og figurer til filmen. Disse aktivitetene har de holdt på med noen uker.

I forrige uke ble barna delt i 3 grupper, og hver gruppe tok bildene til sin del av animasjonsfilmen. Det tok ca 1 time for hver gruppe å rigge klar utstyret og kulissene, prate gjennom hva som skulle skje, og å ta alle bildene. Hver gruppe bestod av 4-5 barn og 2 voksne.

snapshot-231
Moi har klatret opp i et tre, og så begynner treet å brenne. Heldigvis kommer brannbilen, og brannen blir slukket

. . .

Grovredigering

Da alle bildene var tatt, så vi raskt gjennom bildene, både forlengs og baklengs, slik at barna fikk den rette «filmfølelsen». De var kjempe stolte av resultatet!

Underveis kom barna med ideer til lydopptak. Dette har de også snakket om mens de planla filmen og laget rekvisittene. Seinere denne uka skal vi jobbe videre med filmen: lydopptak, musikk, tekst, overganger m.m.

. . .

Filmtricks og erfaring

Disse barna har laget en animasjonsfilm kalt «En fisk en sjøorm og en elefant» tidligere i vinter, og de husket godt hvordan vi kan skape bevegelse, få noe til å forsvinne og andre spennende filmtricks. Jeg er opptatt av at barna først må få erfaring med verktøyet, slik at de vet hva det vil si å animere en film – da har de bedre forutsetninger for å kunne bruke verktøyet kreativt og i en skapende prosess.

Se blogginnlegget Monsterpatruljen – en Dunderlyanimasjon for å lese om fortsettelsen.

Klikk her for flere blogginnlegg om animasjon.


Publisert:

Skrevet av:

.