Digital oppvekst i Giske kommune

Hvorfor har vi blå striper på armen?

Dette var tittelen på plenumsforedraget mitt på konferansen Digital oppvekst i Giske kommune nå nettopp. Jeg la stor vekt på koblingen mellom digital teknologi, pedagogikk og fag, og at teknologien skal tas i bruk fordi det har en hensikt og gir aktiviteten en pedagogisk merverdi. Selve teknologien er «tom», det er hva vi bruker den til og hvordan som er interessant.

. . .

Kinderegg, bakepulver og eddik

Film av eksperiment som er populært blant barnehagebarn. Tempoet er sakket for å tydeliggjøre hva som faktisk skjer.

Det teknologiske handler bl.a. som kunnskaper og ferdigheter om teknologien og utstyret en velger å bruke. I denne sammenhengen: Hvilket utstyr egner seg bra til å dokumentere det som skjer?

Det pedagogiske handler bl.a. om kunnskap om barna/elevene og gruppa, om hvilke aktiviteter som passer for den aktuelle aldersgruppa og hvordan en skaper engasjement hos barna.

Det faglige handler på den ene siden om innholdet i det aktuelle faget/fagområdet, men også om overordnede faglige spørsmål på tvers av ulike fag, bl.a. knyttet til etikk og personvern. I denne sammenhengen er det jo interessant og viktig å også prøve å finne ut hvorfor bakepulver og eddik skaper denne reaksjonen, sammen med barna/elevene. Kan vi få tilsvarende reaksjoner hvis vi blander andre ting? Hvor høyt eller langt kan vi klare å få kinderegget til å sprette?

Dette skrev jeg mye om i masteroppgaven min, se lenka.

Se også blogginnlegget Hvilken farge har hvitt lys.

. . .

Digital oppvekst

Workshop 1: «Hvordan blir blomsten blå?»

Med digitalt mikroskop og iPad på tur kan vi studere mange ulike naturfenomen, både småkryp/insekter og planter.

  • Hvordan ser egentlig et rumpetroll ut?
  • Har de rumper?
  • Har de to hoder som et troll?

Dette er det ikke så lett å se når rumpetrollene svømmer rundt i bekken eller i ei skål. Men ved hjelp av et digitalt mikroskop og iPad kan vi både filme og ta bilder – der og da, ute i skogen – og studere rumpetrollene på nært hold.

Ved hjelp av film, kan vi synliggjøre og konkretisere mange ulike fenomen: tulipaner som får flotte blå striper fordi de «drikker» farget vann, farger i bevegelse på et filterpapir og mye annet spennende.

Timelapse film av tulipaner som «drikker» blått og grønt vann.

Timelapse film som viser hvordan konditorfarge trekker oppover på et filterpapir. Bildene er tatt hvert 20. sekund i ca. en time.

. . .

Workshop 2: Digital kunst av barnas bilder

Det som jeg gikk gjennom her har jeg beskrevet i et tidligere blogginnlegg, se lenka.

. . .

Workshop 3: Stop-motion animasjon

Her tok jeg utgangspunkt i hvordan vi laget animasjonsfilmen «Rockestjernekonsert med Rockevennegjengen», som er beskrevet i dette blogginnlegget. Stop-motion animasjon kan lages med figurer og med personer.

. . .

Klikk her for flere blogginnlegg om:


Publisert:

Skrevet av:

.