Sangen «Ti indianere» er populær hos 4-5 åringene, og de har nettopp laget en digital fortelling av sangen. Barna har sunget denne sangen mye, og liker den godt. Så da fikk vi lyst til å lage en digital fortelling av sangen.
. . .
En, to, tre… og ti indianere
Vi har lånt indianerfiguren fra boka «Fem seks, det kommer en heks» (Gan Aschehoug). Måtte derfor spørre de om lov først, siden vi ønsker å publisere sangen på barnehagens nettside når den er ferdig.
Først snakket vi med barna om hvordan indianeren kan overføres til datamaskinen. Vi prøvde først å helt konkret henge indianeren fast på skjemen, men det ble ikke rett… Vi tok indianeren med oss bort til skanneren, og fikk skannet den inn på datamaskinen. Så kunne vi åpne den opp både som liten og som stor!
Neste skritt var å laste indianeren over i PowerPoint, og kopiere den mange ganger til vi hadde 10 like store indianere. Dette ble gjort på den interaktive tavla. Barna deltok på hele prosessen med bildene! Barna sang sangen mens vi jobbet med bildene på datamaskinen.
. . .
Lyd og lydopptak
Etter at bildene var laget, øvde barna videre på sangen. Ved hjelp av bildene som telte både oppover og nedover, ble det mye lettere for barna å lære seg telleremsa fra 10 til 1. Det ble konkret for barna, og de koblet lett antall indianere med «rett» tall.
Så var det på tide å ta et opptak av sangen med diktafonen. Vi måtte øve litt på dette og, for det er alltid spennende å teste ut «grensene» mht nye verktøy. Første gang sang barna kjempe høyt, og da vi lyttet til sangen hørtes det ut som stemmene var helt oppi taket! Vi snakket litt om dette, og når vi prøvde igjen, sang barna med vanlig stemme. Barna ville ha med knekkelyd, og den laget vi ved hjelp av knekkebrød…
. . .
Redigering
Etterpå koblet vi bildene og lyden sammen til en digital fortelling (også nå brukte vi den interaktive tavla, slik at barna fikk være med på HELE prosessen – det er deres film!). Barna var med og redigerte, og justerte lengden på bildene slik at de passet sammen med lyden. Så skrev vi tittel og avslutning, og snipp, snapp, snute, så var indianerfilmen ferdig!
Den digitale fortellingen ble også publisert på barnehagens nettside samme dag.