Bukkene bruse fossen

Bokvalg i norske barnehager

(Text in English below) Hvilke bøker leses i din barnehage? I denne artikkelen som jeg har skrevet sammen med Agnes-Margrethe Bjorvand, Monica G. Mitchell og Katarzyna Tunkiel ser vi nærmere på nettopp dette. 

Artikkelen bygger på data fra SPrELL-prosjektet og er publisert i et temanummer om Lesing med/for/av barn i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning (Klikk her for å lese artikkelen). Den er publisert som «open acces», og er tilgjengelig for alle.

Vi har også laget en ressurs som kan brukes i barnehagebasert kompetanseutvikling og/eller i barnehagelærerutdanningen: SPrELL-ressurs: Bokvalg i barnehagen

Leser dere bukkene Bruse i din barnehage?

Forskningsspørsmål

I artikkelen undersøker vi følgende forskningsspørsmål:

  • Hvilke bøker leses sammen med barn i norske barnehager?
  • Hvordan begrunner barnehagelærerne valgene av bøkene som leses?

Empiri

To datakilder danner grunnlaget for analysene i artikkelen: en nasjonal spørreundersøkelse om lesepraksiser i barnehagen med 1192 respondenter og tre fokusgruppeintervju med totalt 10 barnehagelærere.

Funn

Funnene våre viser at det er totalt sett er stor bredde og variasjon i norske barnehagers bokvalg. Men, utvalget domineres av eldre tekster og bokserier. Det er ingen tvil om at det er bøker og eventyr om bukkene Bruse som troner aller øverst og som leses mest i norske barnehager! Funn fra både spørreundersøkelsen og intervjuene viser dessverre at nyere enkelt-titler har vanskelig for å få innpass.

Barnehagelærerne begrunner bokvalgene med at de er aller mest opptatt av at barna skal like bøkene som formidles. De er også opptatt av at bøkene skal oppleves som aktuelle, humoristiske og spennende. De legger også vekt på at bøkene bør være tematisk relevante, ha fine bilder og føre til gode samtaler.

Bokvalg i norske barnehager

Det er fint at barnehagelærerne lytter til barna og lar de være med å bestemme hva som leses. Men, dette fører dessverre til at det stort sett er de samme bøkene som blir lest om igjen og om igjen. Vi vet alle hvor glade barn er i gjentakelser.

Det er helt tydelig at det finnes et uutnyttet potensiale i barnehagen når det gjelder bokvalg. Vi oppfordrer dere derfor til å løfte fram nye barnebøker, både enkelttitler og serier.


Digitalt barnebokbibliotek

I forbindelse med Sprell-prosjektet har vi digitalisert og tilgjengeliggjort syv barnebøker på norsk, polsk, litauisk og arabisk. Les mer om dette her.


Lenke til artikkelen

Bjorvand, A.-M., Mitchell, M. G., Tunkiel, K. A. & Undheim, M. (2025). Bokvalg i norske barnehager – hva som leses sammen med barn og hvorfor. Nordisk barnehageforskning22(1), 28–45. https://doi.org/10.23865/nbf.v22.582 (publisert som «Open access»).

Lenke til SPRELL-ressursen Bokvalg i barnehagen


English summary

Book selection in Norwegian ECEC institutions: Which books are read with children and why

The article’s English abstract:

In this study, we explore which books are read with children in Norwegian ECEC institutions and how teachers justify their book choices. As the theoretical framework, we draw on theory on children’s culture, Bildung and aesthetic experience. The study uses a multi-phased approach consisting of a national survey and semi-structured focus group interviews with early childhood teachers.

The results show that there is a wide range and variety in the book selection in Norwegian ECEC institutions. Furthermore, the book selection is heavily dominated by older texts and book series, which makes it challenging for newer individual titles to gain prominence. According to the teachers, they tend to choose books that they know the children enjoy. It is important for the teachers that children experience the books as interesting, humorous, and exciting. The teachers also emphasize that the books should be thematically relevant, have appealing pictures and lead to good conversations. However, when teachers mainly read books that children find enjoyable, that is books already known to the children, we find that there is an untapped potential in ECEC institutions to promote newer books, both individual titles and series. 

Link to the article: https://doi.org/10.23865/nbf.v22.582 (published as «Open access»)


Publisert:

Skrevet av:

.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.