Bladlus på tur

Jeg har skrevet flere blogginnlegg om digitalt mikroskop. Her er et om bladlus som er filmet med digitalt mikroskop. Da ser bladlusene plutselig mye, mye større ut…

Jeg er opptatt av at barnehagepersonalet skal stimulere og møte barnas undring, nysgjerrighet og utforsking. Og har flere ganger trukket fram ulike digitale verktøy som gode verktøy til å bruke når vi utforsker spennende fenomen! Med det trådløse mikroskopet EasiScope og et nettbrett, kan spennende naturfenomen også studeres ute i naturen.

. . .

Utforske naturfenomen

  • Hvor mange bein har en edderkopp?
  • Hvor mange tenner har en tiger?

Dette er sentrale spørsmål historieboka om Emma og Lurifaks i Superetterforskerne. Emma og Lurifaks går ut og leter etter edderkopper og teller bein, og inviterer barna til å utforske og undre seg over ting som de er interessert i. Når det gjelder tigertennene, kan vi ikke gå ut å telle de. Da må vi ta i bruk andre verktøy, for eksempel lese bøker og/eller søke på internett.

Noen ganger finner vi bitte små småkryp og insekter – som er så små at vi nesten ikke kan se de. For å kunne kategorisere småkrypene (bl.a. ved hjelp av bestemmelsesduker) må vi kunne telle beina, og det er ikke alltid like lett. Da er det gøy å kunne bruke et digitalt mikroskop.

. . .

Bladlus på tur

snapshot-013 snapshot-026 snapshot-030 snapshot-042

Med et digitalt mikroskop kan vi også filme småkrypene, og for eksempel lage en liten digital fortelling med småkrypene som hovedpersoner. Disse to filmene er redigert direkte i YouTube.


Publisert:

Skrevet av:

.