Fra inspirasjon til egne uttrykk – for eksempel en egenlaget film på iPad.
Favorittsangen til 3-4 åringene i Kleppe friluftsbarnehage er for tida «Det satt 2 katter på et bord». Denne har de sunget mye de siste ukene, og barna dramatiserer ivrig at de er katter som klatrer oppå bordet og som kryper under det.
. . .
Digital fortelling om et bord
Gruppa har også lest ”Bulder en bruksanvisning” (Dunderly, GAN Aschehoug) og det har inspirert de til å prøve å lage en bruksanvisning på hvordan et bord kan brukes. De holder på å lage ei bok om dette, der barna er med i hele prosessen med boka. Mer om dette etter hvert.
I går spurte jeg noen av 3-4 åringene om de ville være med å lage en film om bord. Barna forklarte ivrig hva de kan bruke et bord til: «Vi kan klatre oppå bordet, og krype under det!» sa barna ivrig. Så da gjorde vi det. Barna tok bilder av hverandre ved hjelp av iPaden. Noen ville sitte oppå bordet, noen ville stå oppå det, noen stilte seg ved siden av bordet, og noen krøp under det. De fleste ville være både foran og bak kameraet flere ganger!
Da vi hadde tatt alle bildene, hentet vi de inn i iMovie. Barna syntes det var spennende å trykke på bildet sitt, og deretter se at det flyttet seg ned til tidslinja.
Så tok vi opp lyd. Barna sa navnet sitt etter tur, slik at det passet til bildene. Noen sa navnet sitt mange ganger, andre sa både navnet sitt og samtidig beskrev om de stod oppå bordet eller satt under det. Noen lydopptak ble fine første gang, andre tok vi opp flere ganger. Det var spennende å lytte til opptakene.
Til slutt så vi filmen – til stor jubel hos barna. I dag har de også sett filmen sammen med resten av gruppa, og da var det flere av barna som sa: «Kan jeg også få gjøre det?» Ja, vi skal nok lage flere slike filmer på iPaden. Ved å bruke iPaden er det lett for selv små barn å være med på hele prosessen, filmen kan lages forholdsvis raskt, og resultatet blir bra!
Klikk her for flere blogginnlegg om film på iPad og digitale fortellinger